OCHRONA INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ: DROGI
Łagodzenie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem i ochroną dzięki skutecznym ogrodzeniom

23/01/2023

Sieci autostradowe w Europie są narażone na różnego rodzaju zagrożenia związane z bezpieczeństwem – od wtargnięcia na jezdnię przez dzikie zwierzęta po dostęp nieupoważnionych osób do parkingów dla pojazdów ciężarowych. Częstokroć zagrożenia te można skutecznie wyeliminować przy pomocy ogrodzenia. 

motorway-security-Betafence

 

PRZEJŚCIA DLA ZWIERZĄT

Badania prowadzone w UE pokazują, że prawie 31% wszystkich wypadków drogowych w Europie klasyfikowanych jest jako „wypadki z udziałem jednego pojazdu”. Do tego rodzaju wypadków zaliczają się zdarzenia drogowe, w które zaangażowany jest jeden pojazd, bez udziału innych użytkowników dróg. W tej kategorii zaliczają się niezamierzone zjechanie z drogi, zderzenia z zalegającymi na drodze odłamkami skał lub przedmiotami, dachowanie na pasie ruchu i kolizje z udziałem zwierząt. Aktualny wzrost natężenia ruchu i rozwój sieci drogowych powodują zwiększenie ryzyka kolizji z udziałem dzikich zwierząt.

Saferoad, program finansowany przez Konferencję Europejskich Dyrektorów Dróg (CEDR), uwydatnia znaczenie stosunku między skutecznością a kosztami przy doborze sposobu migracji dzikich zwierząt w celu unikania kolizji z ich udziałem.

 

TANIE + NIEEFEKTYWNE

Znaki ostrzegawcze, światła odblaskowe, gwizdki etc.

Często stosowane przez władze drogowe pomimo nikłych przesłanek przemawiających za ich skutecznością.

Znaki ostrzegawcze to środek minimalizowania ryzyka prawdopodobnie najczęściej stosowany na świecie w celu zapobiegania kolizjom drogowym z udziałem dzikich zwierząt, choć wiele organów ds. transportu i zasobów naturalnych wątpi w ich skuteczność.

KOSZTOWNE + SKUTECZNE

Ogrodzenie, przejścia, systemy wykrywania etc

Często nie są wdrażane ze względu na wysokie koszty i niski poziom poparcia społecznego.

Podejmowanie decyzji z większym skupieniem na kwestiach ekonomicznych kosztem skuteczności uniemożliwia efektywne minimalizowanie ryzyka.

 

OGRODZENIA WZDŁUŻ AUTOSTRAD 

Ogrodzenia wzdłuż autostrad to skuteczny sposób zapobiegania wtargnięciu dzikich zwierząt na jezdnię, co pozwala chronić użytkowników autostrad i same zwierzęta.

Aby to rozwiązanie było opłacalne, ogrodzenie autostradowe musi skutecznie uniemożliwiać dostęp do pasów ruchu, a jednocześnie musi być oszczędne, jako że zazwyczaj instalowane jest na długich odległościach.

Ogrodzenia oferowane przez Betafence to idealne rozwiązanie w terenach wiejskich, gdzie ryzyko wtargnięcia na jezdnię przez dzikie zwierzęta jest wysokie. 

 

ursus-as-light

URSUS® AS LIGHT  |  URSUS® AS MEDIUM  |  URSUS® AS SUPER
Siatki ogrodzeniowe węzłowe zaprojektowane specjalnie do zastosowania w leśnictwie i przy autostradach. Druty poziome i pionowe połączone są ze sobą za pomocą drutów tworzących węzły.  

ursus-heavy

URSUS® HEAVY  |  URSUS® HEAVY AS
Rolki z ogrodzeniem z węzłem pierścieniowym są odporne na odkształcenia. Druty poziome i pionowe druty poprzeczne połączone są za pomocą drutów tworzących wokół nich pierścień. Druty pionowe i poziome są mocowane przy pomocy unikalnego węzła z osobnego kawałka drutu, dzięki czemu powstaje bardzo solidne i sztywne ogrodzenie.  

rempart

REMPART®
Zgrzewane ogrodzenie długodystansowe z siatką progresywną. Druty są zgrzewane na każdym łączeniu. 

 

URSUS vs URSUS AS

W modelu Ursus AS (Advanced Steel) wykorzystano bardzo wysoce wytrzymałe druty stalowe, które zapewniają dodatkową wytrzymałość. Ze względu na zwiększoną sztywność (w porównaniu ze standardowym ogrodzeniem Ursus), ogrodzenie wymaga instalacji mniejszej liczby słupków – co w efekcie znacząco obniża koszty. Jest to szczególnie ważne w przypadku długich dystansów, np. ogrodzeń wzdłuż autostrad.

 

 

DOŚWIADCZENIE PROJEKTOWE

ursus-as-portugal

Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Wykorzystane produkty: Ursus® AS

W celu zapobiegania wtargnięciu zwierząt na pasy jezdni wzdłuż autostrad łączących Queluz, Lourel, Ranholas, Linhó i Alcabideche zainstalowano ogrodzenie Ursus AS.               


Do góry