TYPY OGRODZEŃ DLA STREF NA LOTNISKU

17/02/2020

Infrastruktura krytyczna lotniska

 

Umiejętnie dobrane ogrodzenie pozwala skuteczniej chronić każdą przestrzeń lotniska.

 

Kwestia zapewnienia bezpieczeństwa portu lotniczego jest kluczowa i niejednokrotnie poruszana na naszej stronie. Warto ją jednak podkreślać wielokrotnie, z uwagi na strategiczne znaczenie lotnisk dla gospodarki, transportu osób i towarów.

 

Systemy ogrodzeniowe chronią lotniska

 

Jednym z kluczowych narzędzi służących do podniesienia poziomu bezpieczeństwa oraz zapewnienia swobody przepływu pasażerów i towarów, są systemy ogrodzeniowe. Mnogość proponowanych rozwiązań pozwala dopasować panele i bramy do zadań, które mają pełnić.

 

Infrastruktura krytyczna lotniska

 

Płyta lotniska

 

Zacznijmy od najbardziej podstawowej roli, czyli zabezpieczenia płyty lotniska. Jest to kluczowy element uniemożliwiający przedostanie się niepowołanych osób na ten newralgiczny teren, bezpośrednio spoza terenu portu lotniczego. Z pomocą przychodzi system Securifor 4D od Betafence, będący najbardziej rozwiniętym i spełniającym najwyższe standardy rozwiązaniem.

 

Panele Securifor są niezwykle odporne na działanie czynników zewnętrznych, w tym na uderzenia czy próby rozcięcia. Wąskie oczka w praktyce wykluczają wspinanie. Dodatkowo świetnie współgrają z systemem monitoringu, gdyż są przezierne.

 

Alternatywą są panele Nylofor 3D, które wyróżniają się charakterystycznym przegięciem w środku konstrukcji, które dodatkowo je wzmacnia oraz utrudnia forsowanie. Mogą zostać też wyposażone dodatkowo w drut kolczasty na szczycie.

Panele i siatki ogrodzeniowe służą przede wszystkim do odseparowania kolejowej infrastruktury krytycznej od otoczenia. Ich szczególny cel to uniemożliwienie wtargnięcia na jej teren niepowołanych osób.

 

Ogrodzenia używane są także na dworcach, np. do sterowania ruchem pieszych. Szczególnie ma to znaczenie w wąskich przejściach, którymi przechodzi mnóstwo osób. Ogrodzenie ułatwia wyznaczenie dróg w obu kierunkach oraz łatwiej zarządzić ewakuacją na wypadek zdarzeń losowych czy wybuchów paniki.

 

Infrastruktura krytyczna lotniska

 

Strefa przylotów i odlotów

 

Wspomniane panele Nylofor 3D oraz ich siostrzana wersja Nylofor 2D (panel płaski) nadają się do kontrolowania ruchu w strefie przylotów i odlotów, szczególnie wtedy, gdy do samolotu wsiada się lub z niego wysiada, nie przez rękaw, a przy użyciu schodków. Panele wyznaczą drogę, a także odgrodzą grupę pasażerów, którzy właśnie opuścili samolot od tych, którzy dopiero zaczynają lot.

 

Hangary

 

Na zdecydowanej większości lotnisk, szczególnie tych, które pełnią rolę hubów (węzłów) dla linii lotniczych, wybudowane są hangary do „parkowania” oraz kontroli technicznej samolotów. To kolejne newralgiczne miejsce, które wymaga doskonałej ochrony, wszak do maszyny nie może mieć dostępu nikt niepowołany. Do ochrony hangarów polecane są również systemu Securifor (3D i 4D), które są najtrudniejsze do sforsowania.

 

Remonty i ruch wewnątrz budynku

 

Główny budynek portu lotniczego po brzegi wypełniony jest pasażerami, dlatego tak istotny jest ich płynny ruch. Szczególnie w sytuacjach kryzysowych (pożar, awaria prądu), czy trudnych logistycznie (remont). W takim wypadku pracę ułatwi ogrodzenie tymczasowe. Lekkie, łatwe w montażu i dobrze wpisujące się w przestrzeń, a dzięki mocnym podstawom – stabilne. Po zakończonym remoncie czy ewakuacji, można je szybko zdemontować i wrócić do podstawowego ustawienia przestrzeni lotniska.

 


Do góry